Heb je een vraag? Wij helpen graag.
Bel mij
Met wie kunnen we contact opnemen?
Bedankt voor jouw interesse. Wij nemen zo snel mogelijk contact op.

Smartbox meet onze mobiliteit – interview

En dat is beter voor het milieu en beter voor de portemonnee.

Beter en leuker rijden voor de bestuurder, meer besparingen en inzichten voor de werkgever, actuele en meteen toepasbare ‘data science’ over mobiliteit in Nederland. De smartbox van MIND Mobility meet continu relevante gedragingen van de auto. General manager bij MIND Mobilty, Hielke Ytsma legt uit waarom.

155.000 auto’s met 155.000 smartboxen, die sinds medio 2017 al meer dan 4,6 miljard kilometer aan data verzamelden. Daar kun je gerust bevindingen uit destilleren. Zoals: sinds begin maart rijden we in Nederland gemiddeld 55% minder kilometers. Het brandstofverbruik daalde navenant met 56%. Goed nieuws voor ons milieu.

“We zien ook in de data dat in de zakelijke markt de daling aan kilometers maar dertig procent is. Werk in de bouw, het groen en het transport loopt gewoon door”, weet Hielke. Het Leusdense bedrijf is de bedenker en maker van de smartboxen, die in vrijwel alle wagens van de Volkswagen Groep worden ingebouwd. Hielke: “Ik voorzie nu een grote toekomst voor connected mobiliteit.”

Ten eerste is er het voordeel voor de berijder zelf. Die kan via een app lezen hoe duurzaam hij rijdt en hoe dat te verbeteren, en kan permanent actuele informatie over storingen en onderhoud inzien. De door de berijder gekozen voorkeursdealer kan adviseren en assisteren op basis van de gegevens die uit de auto komen. Hiermee is een ritje langs de werkplaats dan niet meer nodig of wordt erger juist voorkomen. De mobiliteit van de berijders staat centraal.

De smartbox van MIND is er ook voor de fleetowner. Die krijgt via de verzamelde data inzicht in de bewegingen, de efficiëntie en de servicebehoefte, en kan daar op sturen. Het belangrijkste resultaat: ondernemingen kunnen tot veertien procent brandstof besparen. En dat is dus ook veertien procent minder uitstoot. 

Leuk wordt het ook nog als het rijgedrag een competitie tussen de collega’s is: wie rijdt het zuinigst, wie veroorzaakt de minste uitstoot? “Dat zie je in de app. Hoe hard rij je, hoe rem je, hoe geef je gas? Op een schaal van 0 tot 100 is 40 slecht en 90 heel goed. Hier, bij Pon waar MIND onderdeel van is, hebben we ook zo’n ranking. En ik doe het niet slecht, al had ik het met de nieuwe honderd kilometer regels even lastig. De smartbox telt namelijk ook mee of je je aan de snelheidsregels houdt”, vertelt Hielke. “Zo is mijn rijstijlscore nu 79 en sta ik op de 2de plaats van de MIND-collega’s.”

Een betere rijstijl is natuurlijk ook gunstig voor de status van banden en remmen en de onderhoudsbehoefte. Daarnaast levert de smartbox flink wat tijdwinst op voor de fleetowner, door automatisch fiscale- en duurzaamheidrapportages op te leveren. Ook die efficiencyslag is in normale tijden nooit weg, maar in economisch uitdagende tijden nog meer welkom. 

Ten derde kan MIND, binnen de kaders van de strikte privacywetgeving (AVG), geanonimiseerde metadata opleveren over de Nederlandse mobiliteit. Hielke: “Met 155.000 dataleveranciers kun je ook de kleinste verschillen waarnemen. Waar is het glad? Waar is de weg aan onderhoud toe? En als je weet waar het druk is, kun je automobilisten of beleidsmakers adviseren. Wellicht een alternatieve route, maar wellicht ook alternatieve vervoersmiddelen. In deze tijd ontzettend belangrijk, maar adviseren begint met inzicht. Dit is door de huidige situatie in een stroomversnelling geraakt. De huidige toestand heeft nogal wat impact op het verkeer.”

Misschien het meest interessante feit dat met de smartboxes boven tafel kwam, is dat de gemiddelde ritlengte de afgelopen twee maanden afnam van 17,5 kilometer naar 12,5 kilometer. Oftewel: we maakten en maken vooral kleine ritjes. Combineer dat eens met andere data: zo hangt er 25 procent minder stikstof in de lucht én verwacht twintig procent van de Nederlanders na de na deze uitdagende tijden anders te gaan reizen. 

Hielke Ytsma is van de data, niet van de voorspellingen op onderbuikgevoel, maar hier durft hij wel wat te opperen. “Ik denk dat we even aarzelingen houden bij het gebruik van het openbaar vervoer. Met anderhalve meter afstand is dat bijna niet te doen. Dan kunnen we terug de auto in, maar als ik naar die ritlengte kijk, voorzie ik vooral een grote toekomst voor de elektrische fiets, zeker als die ook ‘connected’ is. Veilig, flexibel en je mijdt verkeerscongesties. Laten we een voorbeeld nemen aan Milaan: daar zijn ze nu al bezig om de stad voor fietsers in te richten, omdat ze niet terug willen naar hoe het was met al die files, en nu hun kans grijpen. Ik hoop dat de overheid in Nederland het milieubeleid ook doorzet en zich daarbij baseert op data. We zitten nu op 55 procent minder bewegingen, als dat twintig procent wordt met de terugkeer van de ‘normale’ economie, doen we het heel goed”.


Kunnen we naar aanleiding van dit interview nog iets voor je betekenen of wil je vrijblijvend met één van onze accountmanagers sparren over mobiliteit? Laat het ons hier weten.